Rapchat to wiralowa aplikacja hip-hopowa, która umożliwia nagrywanie i udostępnianie rapów na telefonie. Dzięki Rapchat można nagrywać swoje utwory pod popularne bity, jak i te przesłane przez użytkowników. Można też kontaktować się z innymi użytkownikami oraz współpracować z nimi. Rapchat jest też dostępny w wersji premium, która pozwala np. na rapowanie do pełnej długości bitu.
Początki aplikacji Rapchat
Pomysł na aplikację pojawił się w 2013 roku, kiedy twórcy Seth Miller i Pat Gibson byli studentami Uniwersytetu Ohio w Columbus. Dwa lata później obaj poświęcili się projektowi i zaczęli nad nią pracować w pełnym wymiarze godzin, po tym, jak dostali dofinansowanie na startup. Początki biznesu – przyciąganie uwagi inwestorów i zbieranie pieniędzy zajęło im lata. Główną przeszkodą było skupienie rynku na usługach przesyłania strumieniowego, a nie tworzeniu muzyki.
Rapchat zyskiwał uznanie za swoją funkcjonalność i popularność, będąc rozpoznawalnym przez branżowe osobistości takie jak Elliot Wilson. W projekt zaangażowali się także Pat Gibson, popularny raper P-Holla, Ben Lachman, Michael Gibson, Jeremy Packer, Zachary Schwartz i Andrew Schroyer. Do producentów beatów w Rapchacie należą Afrojack, ASAP Ty Beats, Logic, Judge Beats i Cam Meekins.
Wiosną 2018 roku Rapchat ogłosił, że otrzymał 1,7 miliona dolarów dofinansowania i przekroczył ponad 100 milionów odsłuchów na platformie. Plany jednak są bardziej ambitne. Rapchat ma dziś około 7 milionów zarejestrowanych użytkowników. Obecnie około 250 000 piosenek jest tworzonych w ramach katalogu zawierającego 100 000 bitów przez 500 000 aktywnych użytkowników platformy każdego miesiąca. Każdy z użytkowników poświęca codziennie średnio 35 minut na aktywność. Nie tylko łączą się z platformą, ale tworzą nowe utwory, odkrywają i udostępniają je.
Na co Rapchat przeznaczy pieniądze?
Rapchat planuje wykorzystać zebrane fundusze, aby nadal rozszerzać funkcjonalność aplikacji. Ma to m.in. zwiększenie puli nagród w serii konkursów „Challange” i rozwój, aby przyciągnąć więcej artystów, producentów i dyrektorów branżowych na platformie mentoringu. Co więcej, ekspansja aplikacji ma zwiększyć zasięg platformy poprzez integrację z takimi platformami jak TikTok, Snapchat, Spotify i Apple Music, czyli platformami, na których użytkownicy już tworzą wiele treści i na których muzyka odgrywa ważną rolę.
Na rynku działają podobne projekty. Jedną z nich jest aplikacja Voisey, ale skupia się głównie na umożliwieniu ludziom tworzenia i nagrywania krótszych klipów zamiast pełnych utworów muzycznych przed udostępnieniem ich na innych platformach. Obecnie należy do korporacji Snap, właściciela m.in. Snapchata. Także inny potentat mediów społecznościowych, czyli TikTok poprzez ByteDance nabył aplikację do tworzenia muzyki Jukedeck. Trend firm chcących wykorzystać muzykę do swoich celów biznesowych jest wyraźny, tym bardziej że Rapchat został sklonowany – i to przez nie byle kogo, bo przez Facebooka, który w lutym wypuścił BARS.